2010.05.31. 13:11 Szubjektív Info

Kormányprogram: megjelent, vizsgázott


Megjelent a kormányprogram, amely sokak véleménye szerint csupán tényleírások és kívánságok laza gyűjteménye. Ám szerintünk ennél többről van szó. Ez a kormányprogram minden bizonnyal egy új korszakot nyit(hat) egy új politikai és társadalmi rendszer megalkotásával . Pontosabban ezt hangoztatják minden orgánumban a Fideszes vezetők. Habár a válságkezeléssel furcsa módon nem foglalkozik a program, bíztató jeleket lehet benne  látni. Ugyanakkor jól látható az is, hogy néhány témakörben már kivehetőek egyes konkrét törvényalkotási lépések. Ezeket vesszük sorra, majd a végén értékeljük őket.

1. Alkotmány, Parlament

Ebben a témakörben egészen pontosan három javaslatról hallhattunk az elmúlt időszakban,  és ezek a kormányprogramban is megjelentek. A javaslatok pedig a következők:

  • Új alkotmány 2014-ig
  • Kisebb parlament
  • Választójogi törvény módosítása

Azzal, hogy új alkotmánya legyen az országnak teljes mértékben egyetértünk. Persze csakis abban az esetben, ha az egy modern, az egész ország számára elfogadható és nem a Fidesz saját céljait szolgáló alkotmány. Bár ezt nem feltételezzük, fontos kiemelni.

Ellentétben az alkotmány szükségszerűségével, a kisebb parlamentet csupán népvakításnak tartjuk. Lebontva az egy választópolgárra jutó képviselők számát, nem is vagyunk messze az átlagostól. Arról nem beszélve, hogy az emlegetett kiadáscsökkenés sem akkora, mint amekkorának beállítják. Meg kell említenünk azt is, hogy az elmúlt 16 évben bizony sokszor felmerült a kisebb parlament kérdése, ám azt hol az MSZP-SZDSZ, hol a Fidesz és szövetségesei torpedózták meg attól függően, hogy éppen melyik oldal nyújtotta be javaslatait. A képviselői munka megemelkedik, viszont ez azzal az eredménnyel jár, hogy végre az összes képviselőnek dolgozni kell és ez jó. 

A választójogi törvény ugyan csak 1 év múlva fog körvonalazódni, azt tudni lehet, hogy a Fidesz szeretné a jelenlegi választási rendszert átalakítani, mégpedig úgy, hogy a megyei lista megszűnne. 90 képviselőt választanának egyéni kerültben, 78-at országos listán, 30 mandátumot maradna a kompenzációs listára. Ezekhez társulna 13 kisebbségi mandátum, ami önmagában üdvözlendő. A kompenzációs lista viszont 2-3 szorosára csökkenne, ez ugye a nagy pártoknak kedvez. Igaz nem először történne  meg, hogy a hatalmon lévő párt úgy alakítja a rendszert, hogy neki jó legyen. Ugyancsak üdvözölendő a választási körzetek újrarajzolása, ezt a régóta halogatott módosítást éppen ideje volt napirendre tűzni. Eddig csak a 2/3 hiányzott, na meg az egyetértés. Na most 2/3 van, egyetértés most sincs, de legalább neki lehet kezdeni. 

Szubjektív osztályzata: (4), jó

A Program olvasói osztályzata:

 

 

 

2. Vállalkozások

Talán a legjobban kihangsúlyozott terület volt ez a Fidesz kampányban, programban. A gazdaság beindítása, versenyképesség növelése a fő cél, ami teljesen helyénvaló elgondolás. Programkör főbb elképzelései:

  • Új Széchenyi terv
  • Hungarikumok állami támogatása
  • Kiváló termék, kiválló vállalkozás jogcím bevezetése.
  • A 90 napos fizetési határidők csökkentése 30 napra
  • Közbeszerzési eljárásokon a magyar cégek preferálása.

Ezek egytől egyig olyan területek, amik maximálisan támogathatók. Talán a közbeszerzések átalakításánál lehet némi összeütközés az EU-val. Mi az ideálisnak a 60-40 arányt tartanánk, de a 70-30 is elfogadható, ám ehhez kellenek olyan magyar vállalatok, amelyek sikerrel vehetnek részt a közbeszerzéseken.

Ide tartozik még az  élőmunkát terhelő járulékok csökkentése is. Ám a kis- és közép vállalkozóknak nem hitelekre van szükségük, és nem a járulékok csökkentésére, hanem az áfa csökkentésére és természetesen vásárlókra. A vállalkozók ki tudnák termelni a járulékokat, ahogy kb 2006-2007-ig is megtették, hiszen voltak vásárlóik. Azonban ma híján vannak a vásárlóknak, és ez sokkal nagyobb "teher" mint a rájuk "nehezedő" járulékok. 

Szubjektív osztályzata: (5), jeles

A Program olvasói osztályzata:

 

 

3. Rendvédelem-büntetőjog

Közbiztonság helyreállítása, két hét alatt rend lesz, büntetések szigorítása, bírósági ügyek felgyorsítása, 2006-os események kivizsgálása. több rendőr az utcákon, minden városba rendőrőrs méghozzá rövid időn belül. Ezek voltak hallhatóak a választás óta a Fidesz vezetőktől és a leendő belügyminisztertől. Nézzük a kormányprogramból kiolvasható intézkedéseket:

  • Három csapás/dobás bevezetése
  • Rendőri eljárási jogkörök kiszélesítése
  • Büntetőeljárások gyorsítása
  • Btk. megváltoztatása

Kezdjük a "három csapással". Nem vagyunk benne biztosak, hogy ez a helyes megoldás, önmagában nincs visszatartó ereje a törvénynek. 

Rendőri intézkedések határainak kiszélesítése viszont támogatandó felvetés. AZ nem mehet tovább, hogy a  rendőrt félemlítik meg, a rendőrnek kell menekülnie vagy esetleg a rendőr élete kerül veszélybe egy rossz szabályozást figyelembe véve.

Több rendőr az utcákon. Igaz ez nincs benne konkrétan a javaslatban, azt lehet tudni, hogy 5000 rendőrtisztnek ajánlják fel, hogy vagy az utcára megy, vagy távozik a szervezettől. Pintér szerint ugyanis nem egészséges, ha egy 40.000 fős szervezetben 10.000 tiszt van. Ezzel párhuzamosan megemelnék a kisrendőrök fizetését és kialakítanának egy rendőri életpálya modellt, amellyel vonzóvá tehetik a szakmát.

A Btk. szigorítása helyénvaló, a sok helyen elavult törvény láthatóan felújításra szorul. A bírói eljárások is rendkívül körülményesek és lassúak, felgyorsításuk több mint szükségszerű.

 

Szubjektív osztályzata: (4), jó

A Program olvasói osztályzata:

 

 

4. Egészségügy-életmód

Ezen a területen a következő pontok olvashatók ki a javaslatból:

  • Patikaszabályozás újraszabályozása
  • Háziorvosok finanszírozásának javítása
  • Járóbeteg ellátás javítása
  • Mindennapos testnevelés órák bevezetése
  • ÁNTSZ erősítése

A patikaszabályozás az előző ciklusban is a Fidesz egyik fontos területe volt, ám többség hiányában nem tudta keresztülvinni elképzelését. Most az alapítás feltétele a cégben jegyzett többségi gyógyszerészi tulajdon lenne. Ez a lépés nyílván visszavetné a patikaalapítási kedvet, ám garantálna egy olyan minőséget, amelynek alapja a hozzáértés.

Háziorvosok finanszírozásának javítása szintén fontos probléma, amit orvosolni kell. Egyesek szerint erre volt megoldás a vizitdíj. De ahány háziorvos, annyi a különböző vélemény. Egy biztos, javítani kell a finanszírozásukat. Jelen pillanatban hiába adná el egy idős háziorvos a praxisát, ha mélyen árul adja, akkor sem veszik meg a fiatalok. Ezen változtatni kell. Ugyanez igaz a járóbeteg ellátásra, és az ÁNTSZ erősítésére is. 

A mindennapi testnevelés óra bevezetése szerintünk rossz ötlet. Más módjai is vannak annak, hogy egy egészségesebb társadalom legyen a mienk. Ráerőltetni a testnevelés órát azokra is, aki nem igénylik kicsit túlzó. Élnek olyan egészséges emberek, akik mozgás nélkül is köszönik szépen megvannak. Az egészséges életmód elsősorban otthon kezdődik, nem az iskolában. Ha a gyerek McDonaldson és Pizza Hutton él, hiába mozogna minden nap 35 percet sokat nem változtatna a helyzetén. Véleményünk szerint elsősorban a délután foglalkozásokra kell erősíteni, több sportiskolát kell létrehozni, és a családoknál kell elkezdeni az egészséges életmódra nevelést.

Szubjektív osztályzata: (4), jó

A Program olvasói osztályzata:

 

 

Összességében elmondhatjuk, hogy a fent említett törvényjavaslatok többsége jó elképzelésen nyugszik. A probléma az, hogy szinte kivétel nélkül mind forrsát igényelnek. Azt hogy honnan teremtik elő a szükséges pénzeket továbbra is kérdéses. Hiányérzetünk van a válságkezelést illetően is. A dél-európai országok sorra hoznak törvényeket a válság kezelésére, itthon pedig mintha nem vennénk tudomást róla. Nem azt mondjuk, hogy megszorításra van szükség, mert abból volt részünk az elmúlt 3-4 évben. Viszont megfontolt fiskális éás gazdasági politikára mindenképp szükség van.

Továbbá hiányoljuk az érdekvédelmi szervezetek bevonását a nemzeti konzultációba. A munkaadói oldal legfontosabb képviselőit bevonták, sőt még néhány ajánlásukat a kormányprogramba is beépítették. Ezzel szemben kizárták a munkavállalói oldal képviselőit, hiszen számos, a munka világát érintő kérdésben folytatott konzultációban nem vehettek részt. Tudjuk, hogy Orbán nem rajong a szakszervezetekért, ez már '98-2002 közt kiderült -kivéve ha azok őt segítik egyes akciójukkal-, de azért figyelmen kívül hagyni a munkavállalók képviselőit több mint inkorrekt.

A kormányprogram megjelent, vizsgázott. A hatásait pedig a jövő igazolja majd.

Kormányprogramból kivehető konkrét intézkedések osztályzata: (4) jó

Olvasói értékelés 

 

 

Rólunk

Mindenfelé az olvasható, látható és tapasztalható a médiában, hogy mindenki mennyire objektív. Ezen a blogon ez fel sem merül. Itt minden szubjektív vélemény! Jobboldaliak is vagyunk, baloldaliak is, konzervatívak és liberálisok is. Nem vagyunk azonban semlegesek. Kötődünk mindenkihez, fiatalon láttuk és látjuk a politikai sűrűjét, onnan, ahol a négyévente, az urnánál sorban álló szavazópolgárok nem.
Világlátásunk, politikai rálátásunk azonban érdekes lehet mindazoknak, akiket komolyabban érdekelnek a döntéshozók és a döntést hozni akarók, a politikusok és a feltörekvő politikusok, az átalakuló pártrendszer, a pártok mindennapjai, a közélet, a kultúra, a társadalom és minden ami ezek mögött van, persze kizárólag szubjektív szemszögből.