2010.12.05. 11:38 Té.eS

A szakszervezeti demonstráció margójára..


Tegnap a Roosevelt téren tüntetett három szakszervezeti konföderáció (Autonómok,MSZOSZ,SZEF) illetve az ÉSZT egyes tagszervezeti, valamint néhány tucat külső szemlélődő. A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben nem pár száz fő gyűlt össze, hanem a téren bizony 2-3 ezer ember volt. Igaz a rendezvény végére ez lecsökkent. Az is érdemelne pár szót, hogy hová tűnt a Liga és miért nem csatlakoztak a Munkátanácsok, de erről majd később.

Valóban hiteltelen lett volna?

Sokfelé sok mindent lehetett olvasni a témáról, de szinte minden hírportál az mti-től vette át az anyagot, ami ugyan részletes, de korántsem adja át milyen is volt valójában a megmozdulás. Összességében véve bizony korrekt visszhangja volt a rendezvénynek, kivéve persze Szijjártó Péterünk pökhendi közleményét, mely szerint hiteltelen az akció, mivel a felszólalók közt olyanok is vannak akik érintettek a magánnyugdíjpénztárak fennmaradásában továbbá hiteltelen az akció, mert kevesen mentek el rá. Szijjártó és az internetes kommentelők többsége csak abban téved, hogy a rendezvényen kérem szépen nem a magánnyugdíjpénztárak megmentése volt a fő téma. A számos szakmai felszólaló közül, szám szerint hárman említették meg a magánnyugdíjpénztárak szót. (Igaz volt, akinek nem kellett volna az emelvényre lépnie, mivel sem szónoki, sem előadói képessége nem volt megfelelő, sőt mondhatnám borzasztó, de ilyen szerencsére csak egy volt.)

A közszférában dolgozók képviselője a jogbiztonságért, az indoklás nélküli elbocsájtás ellen emelt szót, a belügyi dolgozók részéről Papp Zoltán a BRDSZ főtitkár-helyettese azt mondta, hogy a jogszerűen járó kifizetésekért tömeges pereket kell indítani, egy rendőr élete pedig már két új motorgumit sem ér, a hó végén pedig már csak apró csörög a zsebükben. Az egészségügy képviselője az egészségügyben tapasztalható problémákra hívta fel a figyelmet(alulfinanszírozás, eszköz és szakemberhiány etc.). A Pedagógusok Szakszervezetének elnök asszonya Galló Istvánné, a közoktatás átalakítása ellen, Varga László SZEF elnök a párbeszéd hiánya és semmibevétel, a reál- és nominálbér csökkenés ellen szólalt fel. (Az alábbiakban megtekinthető Varga László beszéde! Sok mindent elmond a beszéd.)

Ördöghné Pataki Etelka (MSZOSZ) a nőkre vonatkozó 40éves munkaviszonnyal kapcsolatban szólalt fel. Ezt követően Fodor Rita SZISZ elnök az első aki felszólalásában megemlíti a magánnyugdíjpénztárakat, gyakorlatilag csak azokról beszél.

Pataki Péter, az MSZOSZ elnöke kiemelte, hogy az emberek mást vártak, mint amit kaptak, és gyakorlatilag Borsik János is ugyan ezt mondta, hozátéve, hogy sztrájkra is hajlandóak, ha a kormány nem hajlandó érdemi párbeszédre. Igaz Borsik kiemelte, hogy az új adórendszer jelenlegi formájában egyáltalán nem arányos és igazságos, majd felolvasta egy, a tömegben található bölcsődei dolgozó transzparensét.

Ezt követően szóba került a bölcsődei, illetve a közgyűjteményi és kultúrális dolgozók vezetői arról beszéltek, hogy ugyan kérem lassan 6 éve nem hallottak azt a szót, hogy béremelés. A végén még néhány felszólaló szót emelt a médiatörvény, a 98%-os különadó, és az indoklás nélküli elbocsájtások ellen. 

Mindezeket figyelembe véve, Szijjártó Péter közleménye hiteltelen, mivel nem veszi, vagy nem akarja figyelembe venni,l hogy a demonstráció célja nem kizárólag a magánnyugdíjpénztárak védelme, sőt az csak sokadik pont volt. A fenti videón Varga László remekül kifejti, mi volt a célja a tegnapi felvonulásnak. A kormány részéről hozzátették, hogy ahogy eddig is(!!!), továbbra is hajlandóak együttműködni. Kérem szépen akkor miért kellett várni szeptember közepéig az első egyeztetésre, mikor magukat a Nemzeti Együttműködés Kormányának nevezik? Miért az a miniszterelnök reakciója, mikor felteszik neki azt a kérdést, hogy, miért nem volt hajlandó előbb konzultálni, amire a válasz az, hogy ha egyeztettünk volna, akkor is ezeket a döntéseket hoztuk volna meg? Azt is látni kell, hogy bizony a téren megjelentek többsége valóban a Fideszre, a változásra szavazott, és sajnos mást kapott, mint amit ígértek, mit amit a jelenlévő emberek vártak.

Hol a Liga?

A Liga szakszervezetek nem vettek részt a tüntetésen, habár a pontok többségével egyetértenek, de szerintük átsüt rajtuk azoknak politikai céljaik vannak. Rendben. Kérdem én, amikor a szociális népszavazás mellett szolidaritásból sztrájkoltak, vagy mikor a Bajnai-kormány intézkedései ellen vonult utcára együtt a 6 konföderáció, akkor azoknak nem volt politikai célja? Csak most? Hogy működik ez? Gaskó István a nyár eleje óta érdekes módon nem nyilatkozik oly sokat mint azelőtt. Hová tűnt az a Gaskó, aki felemeli a hangját, aki ha kell utcára megy, aki ha kell sztrájkot szervez és demonstrál? Jó kérdés. Pedig számos, a munka világát érintő kérdést hoztak meg a szakszervezetek nélkül. Ezeknél kevesebbért is ugrott már a Liga. Aki talán a legharciasabb konföderáció. Most viszont tárgyalni szeretne a miniszterelnök úrral, aki ugye közölte a fent említett mondatot.

Munkástanácsokról nem ejetenék túl sok szót, már csak kis létszámú tagságuk és Palkovics politikai elkötelezettsége miatt is. (Itt hozzá kell tenni, hogy Pataky se épp független a másik oldalon..)

Végezetül egyszerű szavak helyett álljon itt József Attila egyik legjobb verse.

 

LEVEGŐT!

Ki tiltja meg, hogy elmondjam, mi bántott
hazafelé menet?
A gyepre éppen langy sötétség szállott,
mint bársony-permeteg
és lábom alatt álmatlan forogtak,
ütött gyermekként csendesen morogtak
a sovány levelek.

Fürkészve, körben guggoltak a bokrok
a város peremén.
Az őszi szél köztük vigyázva botlott.
A hűvös televény
a lámpák felé lesett gyanakvóan;
vadkácsa riadt hápogva a tóban,
amerre mentem én.

Épp azt gondoltam, rám törhet, ki érti,
e táj oly elhagyott.
S im váratlan előbukkant egy férfi,
de tovább baktatott.
Utána néztem. Kifoszthatna engem,
hisz védekezni nincsen semmi kedvem,
mig nyomorult vagyok.

Számon tarthatják, mit telefonoztam
s mikor, miért, kinek.
Aktákba irják, miről álmodoztam
s azt is, ki érti meg.
És nem sejthetem, mikor lesz elég ok
előkotorni azt a kartotékot,
mely jogom sérti meg.

És az országban a törékeny falvak
- anyám ott született -
az eleven jog fájáról lehulltak,
mint itt e levelek
s ha rájuk hág a felnőtt balszerencse,
mind megcsörren, hogy nyomorát jelentse
s elporlik, szétpereg.

Óh, én nem igy képzeltem el a rendet.
Lelkem nem ily honos.
Nem hittem létet, hogy könnyebben tenghet,
aki alattomos.
Sem népet, amely retteg, hogyha választ,
szemét lesütve fontol sanda választ
és vidul, ha toroz.

Én nem ilyennek képzeltem a rendet.
Pedig hát engemet
sokszor nem is tudtam, hogy miért, vertek,
mint apró gyermeket,
ki ugrott volna egy jó szóra nyomban.
Én tudtam - messze anyám, rokonom van,
ezek idegenek.

Felnőttem már. Szaporodik fogamban
az idegen anyag,
mint szivemben a halál. De jogom van
és lélek vagy agyag
még nem vagyok s nem oly becses az irhám,
hogy érett fővel szótlanul kibirnám,
ha nem vagyok szabad!

Az én vezérem bensőmből vezérel!
Emberek, nem vadak -
elmék vagyunk! Szivünk, mig vágyat érlel,
nem kartoték-adat.
Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet,
jó szóval oktasd, játszani is engedd
szép, komoly fiadat!

1935. november 21.

 

2010.05.31. 13:11 Szubjektív Info

Kormányprogram: megjelent, vizsgázott


Megjelent a kormányprogram, amely sokak véleménye szerint csupán tényleírások és kívánságok laza gyűjteménye. Ám szerintünk ennél többről van szó. Ez a kormányprogram minden bizonnyal egy új korszakot nyit(hat) egy új politikai és társadalmi rendszer megalkotásával . Pontosabban ezt hangoztatják minden orgánumban a Fideszes vezetők. Habár a válságkezeléssel furcsa módon nem foglalkozik a program, bíztató jeleket lehet benne  látni. Ugyanakkor jól látható az is, hogy néhány témakörben már kivehetőek egyes konkrét törvényalkotási lépések. Ezeket vesszük sorra, majd a végén értékeljük őket.

1. Alkotmány, Parlament

Ebben a témakörben egészen pontosan három javaslatról hallhattunk az elmúlt időszakban,  és ezek a kormányprogramban is megjelentek. A javaslatok pedig a következők:

  • Új alkotmány 2014-ig
  • Kisebb parlament
  • Választójogi törvény módosítása

Azzal, hogy új alkotmánya legyen az országnak teljes mértékben egyetértünk. Persze csakis abban az esetben, ha az egy modern, az egész ország számára elfogadható és nem a Fidesz saját céljait szolgáló alkotmány. Bár ezt nem feltételezzük, fontos kiemelni.

Ellentétben az alkotmány szükségszerűségével, a kisebb parlamentet csupán népvakításnak tartjuk. Lebontva az egy választópolgárra jutó képviselők számát, nem is vagyunk messze az átlagostól. Arról nem beszélve, hogy az emlegetett kiadáscsökkenés sem akkora, mint amekkorának beállítják. Meg kell említenünk azt is, hogy az elmúlt 16 évben bizony sokszor felmerült a kisebb parlament kérdése, ám azt hol az MSZP-SZDSZ, hol a Fidesz és szövetségesei torpedózták meg attól függően, hogy éppen melyik oldal nyújtotta be javaslatait. A képviselői munka megemelkedik, viszont ez azzal az eredménnyel jár, hogy végre az összes képviselőnek dolgozni kell és ez jó. 

A választójogi törvény ugyan csak 1 év múlva fog körvonalazódni, azt tudni lehet, hogy a Fidesz szeretné a jelenlegi választási rendszert átalakítani, mégpedig úgy, hogy a megyei lista megszűnne. 90 képviselőt választanának egyéni kerültben, 78-at országos listán, 30 mandátumot maradna a kompenzációs listára. Ezekhez társulna 13 kisebbségi mandátum, ami önmagában üdvözlendő. A kompenzációs lista viszont 2-3 szorosára csökkenne, ez ugye a nagy pártoknak kedvez. Igaz nem először történne  meg, hogy a hatalmon lévő párt úgy alakítja a rendszert, hogy neki jó legyen. Ugyancsak üdvözölendő a választási körzetek újrarajzolása, ezt a régóta halogatott módosítást éppen ideje volt napirendre tűzni. Eddig csak a 2/3 hiányzott, na meg az egyetértés. Na most 2/3 van, egyetértés most sincs, de legalább neki lehet kezdeni. 

Szubjektív osztályzata: (4), jó

A Program olvasói osztályzata:

 

 

 

2. Vállalkozások

Talán a legjobban kihangsúlyozott terület volt ez a Fidesz kampányban, programban. A gazdaság beindítása, versenyképesség növelése a fő cél, ami teljesen helyénvaló elgondolás. Programkör főbb elképzelései:

  • Új Széchenyi terv
  • Hungarikumok állami támogatása
  • Kiváló termék, kiválló vállalkozás jogcím bevezetése.
  • A 90 napos fizetési határidők csökkentése 30 napra
  • Közbeszerzési eljárásokon a magyar cégek preferálása.

Ezek egytől egyig olyan területek, amik maximálisan támogathatók. Talán a közbeszerzések átalakításánál lehet némi összeütközés az EU-val. Mi az ideálisnak a 60-40 arányt tartanánk, de a 70-30 is elfogadható, ám ehhez kellenek olyan magyar vállalatok, amelyek sikerrel vehetnek részt a közbeszerzéseken.

Ide tartozik még az  élőmunkát terhelő járulékok csökkentése is. Ám a kis- és közép vállalkozóknak nem hitelekre van szükségük, és nem a járulékok csökkentésére, hanem az áfa csökkentésére és természetesen vásárlókra. A vállalkozók ki tudnák termelni a járulékokat, ahogy kb 2006-2007-ig is megtették, hiszen voltak vásárlóik. Azonban ma híján vannak a vásárlóknak, és ez sokkal nagyobb "teher" mint a rájuk "nehezedő" járulékok. 

Szubjektív osztályzata: (5), jeles

A Program olvasói osztályzata:

 

 

3. Rendvédelem-büntetőjog

Közbiztonság helyreállítása, két hét alatt rend lesz, büntetések szigorítása, bírósági ügyek felgyorsítása, 2006-os események kivizsgálása. több rendőr az utcákon, minden városba rendőrőrs méghozzá rövid időn belül. Ezek voltak hallhatóak a választás óta a Fidesz vezetőktől és a leendő belügyminisztertől. Nézzük a kormányprogramból kiolvasható intézkedéseket:

  • Három csapás/dobás bevezetése
  • Rendőri eljárási jogkörök kiszélesítése
  • Büntetőeljárások gyorsítása
  • Btk. megváltoztatása

Kezdjük a "három csapással". Nem vagyunk benne biztosak, hogy ez a helyes megoldás, önmagában nincs visszatartó ereje a törvénynek. 

Rendőri intézkedések határainak kiszélesítése viszont támogatandó felvetés. AZ nem mehet tovább, hogy a  rendőrt félemlítik meg, a rendőrnek kell menekülnie vagy esetleg a rendőr élete kerül veszélybe egy rossz szabályozást figyelembe véve.

Több rendőr az utcákon. Igaz ez nincs benne konkrétan a javaslatban, azt lehet tudni, hogy 5000 rendőrtisztnek ajánlják fel, hogy vagy az utcára megy, vagy távozik a szervezettől. Pintér szerint ugyanis nem egészséges, ha egy 40.000 fős szervezetben 10.000 tiszt van. Ezzel párhuzamosan megemelnék a kisrendőrök fizetését és kialakítanának egy rendőri életpálya modellt, amellyel vonzóvá tehetik a szakmát.

A Btk. szigorítása helyénvaló, a sok helyen elavult törvény láthatóan felújításra szorul. A bírói eljárások is rendkívül körülményesek és lassúak, felgyorsításuk több mint szükségszerű.

 

Szubjektív osztályzata: (4), jó

A Program olvasói osztályzata:

 

 

4. Egészségügy-életmód

Ezen a területen a következő pontok olvashatók ki a javaslatból:

  • Patikaszabályozás újraszabályozása
  • Háziorvosok finanszírozásának javítása
  • Járóbeteg ellátás javítása
  • Mindennapos testnevelés órák bevezetése
  • ÁNTSZ erősítése

A patikaszabályozás az előző ciklusban is a Fidesz egyik fontos területe volt, ám többség hiányában nem tudta keresztülvinni elképzelését. Most az alapítás feltétele a cégben jegyzett többségi gyógyszerészi tulajdon lenne. Ez a lépés nyílván visszavetné a patikaalapítási kedvet, ám garantálna egy olyan minőséget, amelynek alapja a hozzáértés.

Háziorvosok finanszírozásának javítása szintén fontos probléma, amit orvosolni kell. Egyesek szerint erre volt megoldás a vizitdíj. De ahány háziorvos, annyi a különböző vélemény. Egy biztos, javítani kell a finanszírozásukat. Jelen pillanatban hiába adná el egy idős háziorvos a praxisát, ha mélyen árul adja, akkor sem veszik meg a fiatalok. Ezen változtatni kell. Ugyanez igaz a járóbeteg ellátásra, és az ÁNTSZ erősítésére is. 

A mindennapi testnevelés óra bevezetése szerintünk rossz ötlet. Más módjai is vannak annak, hogy egy egészségesebb társadalom legyen a mienk. Ráerőltetni a testnevelés órát azokra is, aki nem igénylik kicsit túlzó. Élnek olyan egészséges emberek, akik mozgás nélkül is köszönik szépen megvannak. Az egészséges életmód elsősorban otthon kezdődik, nem az iskolában. Ha a gyerek McDonaldson és Pizza Hutton él, hiába mozogna minden nap 35 percet sokat nem változtatna a helyzetén. Véleményünk szerint elsősorban a délután foglalkozásokra kell erősíteni, több sportiskolát kell létrehozni, és a családoknál kell elkezdeni az egészséges életmódra nevelést.

Szubjektív osztályzata: (4), jó

A Program olvasói osztályzata:

 

 

Összességében elmondhatjuk, hogy a fent említett törvényjavaslatok többsége jó elképzelésen nyugszik. A probléma az, hogy szinte kivétel nélkül mind forrsát igényelnek. Azt hogy honnan teremtik elő a szükséges pénzeket továbbra is kérdéses. Hiányérzetünk van a válságkezelést illetően is. A dél-európai országok sorra hoznak törvényeket a válság kezelésére, itthon pedig mintha nem vennénk tudomást róla. Nem azt mondjuk, hogy megszorításra van szükség, mert abból volt részünk az elmúlt 3-4 évben. Viszont megfontolt fiskális éás gazdasági politikára mindenképp szükség van.

Továbbá hiányoljuk az érdekvédelmi szervezetek bevonását a nemzeti konzultációba. A munkaadói oldal legfontosabb képviselőit bevonták, sőt még néhány ajánlásukat a kormányprogramba is beépítették. Ezzel szemben kizárták a munkavállalói oldal képviselőit, hiszen számos, a munka világát érintő kérdésben folytatott konzultációban nem vehettek részt. Tudjuk, hogy Orbán nem rajong a szakszervezetekért, ez már '98-2002 közt kiderült -kivéve ha azok őt segítik egyes akciójukkal-, de azért figyelmen kívül hagyni a munkavállalók képviselőit több mint inkorrekt.

A kormányprogram megjelent, vizsgázott. A hatásait pedig a jövő igazolja majd.

Kormányprogramból kivehető konkrét intézkedések osztályzata: (4) jó

Olvasói értékelés 

 

 

2010.05.25. 18:22 Té.eS

Az első kormányzati 'mutyi'


Orbán Viktor szombaton benyújtotta a "kormányprogramot", vagy ha úgy tetszik a Nemzeti Együttműködés Programját. A program 5 területtel foglalkozik részletesen: 

  • a gazdaság rendbetételével, a közbiztonság helyreállításával,
  • az egészségügy megmentésével,
  • a szociális biztonság megteremtésével,
  • a demokratikus normák helyreállításával

 

A 85 oldalas dokumentumról írtak sokan, sok félét. Én nem szándékozom a tartalmával foglalkozni, de annyit azért megjegyeznék, hogy habár konkrétum kevés van benne, a teljes egészével nem tudnék azonosulni, használható ötletek bizony vannak benne.

Viszont az érdekes benne az, ami nincs benne. Május 20-án minden előzetes tájékoztatás nélkül ’a kormánytisztviselők jogállásáról szóló’ törvénytervezetet fideszes képviselők önálló képviselői indítványként nyújtották be a parlamentnek. Ez azért volt fontos, mert így -szemben azzal, ha a kormány nyújtja be- nem kell a szakszervezetekkel egyeztetni, neadjisten megállapodni. Lássuk hát a törvényt ami pusztán 30.000 ember sorsáról dönt.

A törvénytervezet érinti: 

  • a minisztériumi dolgozókat
  • a központi államigazgatási szerveket,
  • valamint területi és helyi szerveit
  • a rendvédelmi szervek közalkalmazotti jogállású dolgozóit is.

 

Ha megvizsgáljuk a törvénytervezetet, láthatjuk, hogy a fő célja a kormányzati szektorban dolgozók elbocsájtása. Hogy szakmai vagy szimpátia alapon történik az elbocsájtás abba most nem mennék bele, arról nem is beszélve, hogy már szóltak a dolgozóknak, hogy lehet pakolni. Abba viszont annál inkább, hogy ezt miként oldanák meg. Indokolási kötelezettség nélkül bárkit, maximum két hónapi felmentési idővel, végkielégítés nélkül (és itt nem a százmilliókra gondolok) az utcára lehetne tenni. Nesze neked Nemzeti Együttműködés Rendszere. 

Orbán Viktor május 14-i és különösen a mai beszéde alapján egy, a munkavállalók nagy tömegét érintő foglalkoztatási jogszabály hatályon kívül helyezése, és ezzel együtt az új jogszabályok megalkotása minimum azt igényli, hogy a Munka Törvénykönyve előírásai szerint, előzetes egyeztetésre hívják az érdekképviseleteket. A Fidesznek, -ha már forradalomnak deklarálják győzelmüket és nemzeti együttműködésről beszélnek-, igenis meg kell hallgatniuk az érintettek képviselőit. 

Nyílván nehéz lesz azt pozitívan kommunikálni az emberek felé, hogy a jelenleg 50.000 fős munkavállalói létszám ősztől 20.000-re csökken, jócskán megdobva ezzel a munkanélküliek számát. Ha valóban forradalom van, ha valóban eljött egy új rendszer hajnala, akkor ne akarjunk az elődökre hasonlítani, ne akarjunk ész nélkül fejjel menni a falnak. Természetesen a közbeszédben igény van a létszámcsökkentésre, a spórolásra is. Szükséges a kormányzati szféra megreformálás, talán a több mint 50 %-os leépítés is elfogadható lenne, ha nem hirdették volna meg a NEP/NER-t, és nem erőből akarják végigvinni.

Mindenesetre számíthatunk jelentős megmozdulásokra, még a héten, hiszen ha az országgyűlés elfogadja és Sólyom László a június elején aláírja, akkor bizony már késő lesz. További érdekesség még, hogy az eddigi nagy érdekképviseleti megmozdulásokon, tüntetéseken, -ha nem a saját pénzük forgott veszélyben- a közalkalmazottak igen kis létszámban képviseltették magukat -ellentétben pl. a vasutas, bányász, egészségügyi és rendvédelmi dolgozókkal-. Most azonban igenis meg kell mozdulniuk, hiszen a saját munkájuk a tét.

Abban biztos vagyok, hogy sokan leszenk, mivel min. 10-15 ezer emberrel közölték már, hogy nem számolnak velük a jövőben. Hogy miért azt persze nem tették hozzá. Ez lenne az új rendszer? Akkor szerintem sok ember köszöni, nem kér belőle, hisz ez nem egy új rendszer, hanem a régi, új arcokkal.

Végül visszatérve az elejére, ez a törvényjavaslat mindenre alkalmas, csak arra nem, hogy szociális biztonságot teremtsen. Ez mondhatni egy paradoxon.

ps. A korábbi törvény 6 hónap felmondási időt tartalmazott, plusz végkielégítést a dolgozott évek tekintetében.

 

2010.04.28. 06:00 Té.eS

Baloldali megújulás, kicsit másként


Vége van a kampánynak, vége van a választásoknak. Elkezdőthetne egy olyan folyamat, amely végre az ország érdekét szolgálja. A választások eredményeiből jól látszik, hogy az emberek többsége nem kér ebből az MSZP-ből. Az elmúlt időszak után ez teljesen érthető és jogos. Vasárnap este "lemondott" a párt elnöke, és az elnökség is benyújtotta lemondását. Persze egy ideig azért még irányítanak.

Rögtön a választások napján született jópár megoldás a "baloldal" megújítására. Ezzel azonban csak egy baj van, mégpedig az, hogy Magyarországon egy ideje nincs valódi baloldal. Van egy magát annak valló párt, ami azonban viselkedésében és teljesítményében csak nyomokban tartalmaz szociáldemokráciát. Az elkurvult baloldali értelmiségről már írtak, igaz nem értek egyet minden pontjával, de ezzel nem is foglalkoznék, csak egy komment erejéig. Azért nem épült új baloldal, mert az MSZP megszállva tartja a baloldalt elég hosszú ideje. Ezért egy egészen új szemszögből próbálnám a dolgokat megközelíteni.

Ne legyenek illúzióink. Az MSZP nem tud megújulni. Új ruhát vehet, de attól még nem lesz divatos. A frakcióban helyet foglalókra ha asszociálni kellene, valljuk be nem a megújulás jutna először eszünkbe, ráadásul ők már megpróbálták megújítani a baloldalt és az eredménye, mint láthatjuk 59 képviselői hely lett. Hosszútávon azonban elképzelhetetlen, hogy ne legyen egy erős baloldal (és nem párt) Magyarországon. Baloldalon rengeteg érték van, amit 1948. óta sajnos senki sem képviselt valósan ebben az országban.

A baloldali megújulást kérem szépen nem az LMP jelenti. Tény, hogy programja a legbaloldalibb a parlamentben, de várjuk ki milyen irányba mozdulnak el. Kétlem, hogy a szociáldemokrácia lelkes képviselői lennének a következő 4 évben. A megújulást az alapoknál kellene kezdeni, vagyis "vissza a gyökerekhez...", az 1948-ban tönkrevert szociáldemokrata értékekhez, azaz valódi, társadalmi szolidaritásra épülő baloldalnak kell létrejönnie. (Igen ebbe a baloldalba nem venném bele a neoliberális gondolkodásmódot). Ezen túlmenően több, mint szükségszerű a szakszervezeti és érdekvédelmi mozgalom megújítása. Erre szerencsére egyre több kezdeményezés van. 8-10 év múlva elképzelhetetlennek tartom, hogy a most felnövő rétegeknek ne legyen valós parlamenti képviselete. Ezt a dolgot azonban a baloldal vélt és valós "képvieslői" nem nagyon akarják megérteni. Talán idővel.

Úgy gondolom a mostani kormány nagy lökést adhat egy modern, kultúrált és minden téren legitim baloldal létrehozásának, ha az ígért elszámoltatások nem csak kirakatperek lesznek, hanem valóban számonkérik a tényleges bűnösöket. Arról nem beszélve, hogy az MSZP-s tisztújítás után kialakulhat egy olyan egyedi helyzet, mint az SZDSZ esetében történt, egy Frakció vs. Párt harc. A vége minden bizonnyal egy hosszú elhúzódó haldoklás lenne egy eséllyel egy új baloldal felállítására az MSZP és volt tagjai nélkül. Rosszabb esetben folytatódik ami eddig, talán Gyurcsánnyal és egy tartósan 15-20% közt szereplő nyomokban baloldali MSZP-vel. 

Mondanom sem kell, melyik verzióval járna jobban mindenki.

2010.04.25. 19:01 Té.eS

Választásokk & Csalódások 2010


Csalódott vagyok. Mélyen csalódtam a magyar társadalomban és a politikai szereplők nagy részében. Előre leszögezem, itt nem azon fogok keseregni, hogy miért szerepelt ilyen rosszul az MSZP, (sőt ez determinált volt) Vagy miért nem lépte át az 5%-os küszöböt az MDF, vagy miért ilyen erős a radikális Jobbik és miért nem lett meg a 2/3 az első körben. Ahogy azon sem fogok sajnálkozni, hogy hová tűnt a liberalizmus és/vagy hová tűnt a demokráciába vetett hit, ugyanis nem ezekből kifolyólag érzek csalódottságot. 

Vegyük hát sorba csalódottságom okait:

2010.04.25. 19:00 Murphy's law

Választunk...Megint...Miért is??


Tehát elérkeztünk a második fordulóhoz.

Rólunk

Mindenfelé az olvasható, látható és tapasztalható a médiában, hogy mindenki mennyire objektív. Ezen a blogon ez fel sem merül. Itt minden szubjektív vélemény! Jobboldaliak is vagyunk, baloldaliak is, konzervatívak és liberálisok is. Nem vagyunk azonban semlegesek. Kötődünk mindenkihez, fiatalon láttuk és látjuk a politikai sűrűjét, onnan, ahol a négyévente, az urnánál sorban álló szavazópolgárok nem.
Világlátásunk, politikai rálátásunk azonban érdekes lehet mindazoknak, akiket komolyabban érdekelnek a döntéshozók és a döntést hozni akarók, a politikusok és a feltörekvő politikusok, az átalakuló pártrendszer, a pártok mindennapjai, a közélet, a kultúra, a társadalom és minden ami ezek mögött van, persze kizárólag szubjektív szemszögből.